Adverteren op Amazon
Consumenten beginnen hun zoekopdracht steeds vaker op Amazon vanwege het gigantische aanbod van producten. Voor merken is het daarom erg interessant om te verkopen op Amazon, maar om écht te slagen op Amazon is er meer voor nodig dan alleen je producten online zetten. Amazon biedt allerlei marketingtools om je product(en) extra onder de aandacht te brengen. Om optimaal gebruik te maken van alle mogelijkheden binnen Amazon is er een strategisch marketingplan vereist dat ervoor zorgt dat deze producten op het juiste moment aan de juiste mensen worden getoond.
Helaas is het ontwikkelen van een krachtige marketingstrategie niet voor iedereen weggelegd qua kennis en/of tijd. Daarnaast is er een groot deel van de verkopers dat de marketingactiviteiten op Amazon wilt laten optimaliseren.
Wat is Amazon Marketing?
Amazon Marketing is een overkoepelende term die een groot aantal verschillende tools omvat die allemaal samenkomen om verkopers te helpen hun merkbekendheid te vergroten, producten te promoten en uiteindelijk de afzet op Amazon te vergroten. Ongeveer 62% van de Amazon verkopers maakt gebruik van de Amazon advertentiemogelijkheden om de verkoop te stimuleren, terwijl 58% het gebruikt om de zichtbaarheid te maximaliseren en hun naamsbekendheid te vergroten.
Naast de organische zichtbaarheid van producten en merken op het Amazon platform (SEO), zal elke goede Amazon marketingstrategie beginnen met het verkennen van de betaalde opties binnen de Amazon advertentiemogelijkheden. De mogelijkheden die Amazon biedt zijn:
1. Amazon Sponsored Producten advertenties
Sponsored Products advertenties stellen verkopers in staat om een specifiek product uit hun assortiment te promoten. Deze advertenties sturen verkeer rechtstreeks naar het product. Amazon stelt dat dergelijke advertenties 54% meer views en 40% meer sales dan niet-gepromote producten ontvangen. Deze ads werken het best voor het stimuleren van zichtbaarheid en directe verkoop.
2. Amazon Sponsored Brands advertenties
Sponsored Brands Ads zijn vergelijkbaar met Sponsored Products Ads. Echter, naast het promoten van een specifiek product, stelt het verkopers in staat hun merk te promoten door middel van het toevoegen van een logo en aangepaste headline. Advertenties leiden ofwel naar de productpagina of naar de brand store (eigen winkel binnen Amazon). Deze advertenties zijn het meest geschikt voor het verbeteren van de naamsbekendheid en zichtbaarheid.
3. Amazon Sponsored Display advertenties
Sponsored Display advertenties worden getoond aan doelgroepen die interesse hebben getoond in het type product(en) dat u verkoopt. Misschien hebben ze uw product bekeken maar geen aankoop gedaan. Of misschien hebben ze de categorie waarin uw product wordt vermeld doorgebladerd. Deze ads werken het best om nieuwe klanten aan te trekken.
4. Amazon Brand Store
De Amazon Brand Store is in tegenstelling tot de bovenstaande advertentiemogelijkheden geen vorm van betaalt adverteren (PPC), maar is het een gratis tool voor merkeigenaren om je merk en assortiment extra onder de aandacht te brengen.
Het stelt verkopers, die merkeigenaar zijn, in staat een eigen ‘shop-in-shop’ te creëren, waarnaar een gesponsorde advertentie kan worden geleid. Brand Stores worden gebruikt voor het opbouwen van merkbekendheid en klantloyaliteit.
Waar onze Amazon marketingspecialisten in uitblinken
Beschrijving automatisch gegenereerd
Ongeacht welke advertentie-activiteit – of combinatie van activiteiten – wordt gekozen, het is van vitaal belang om ervoor te zorgen dat elke campagne wordt ontwikkeld, uitgevoerd en beheerd op de best mogelijke manier, zodat u het meeste uit Amazon Advertising kunt halen.
Targeting
Bij het gebruik van de verschillende Sponsored advertentiemogelijkheden is een gedegen targeting strategie vereist om ervoor te zorgen dat de advertenties alleen worden weergegeven in de meest relevante situaties, waardoor het risico wordt verminderd dat er wordt betaald voor ‘clicks’ van lage kwaliteit.
Door de juiste criteria in te stellen worden advertenties alleen weergegeven aan diegenen die soortgelijke of vergelijkbare producten hebben bekeken en/of aangekocht of interesse hebben getoond in een bepaalde categorie.
PPC biedingen instellen
Een veel voorkomende fout die veel nieuwe adverteerders maken is om hun PPC biedingen (Pay Per Click) te hoog in te stellen. Hoewel hoge biedingen hoogstwaarschijnlijk resulteren in een grotere zichtbaarheid en een hogere CTR (clickthrough rate), kunnen ze ook de kosten per sale (ACoS) verhogen. Onderaan de streep kan dit in hogere advertentiekosten resulteren.
Het is belangrijk om strategische biedtechnieken te gebruiken om de juiste balans te vinden. Wij gebruiken hier handige tools voor waarmee we dit kunnen realiseren.
Brand Store design
Als u ervoor kiest om een Amazon Store te bouwen zodat gesponsorde advertenties kunnen worden ingezet om bezoekers naar je merkwinkel te brengen, is een gedegen design van groot belang. Wij hebben gelukkig de expertise in huis tezamen met vele praktijkvoorbeelden zodat we samen met de klant een goede brand store kunnen bouwen. Dit doen we door de brand store in te richten met banners, tekst, video’s en producten. Eventueel opgebouwd in verschillen categorieën zodat verschillende productgroepen per categorie kunnen worden ondergebracht binnen de brand store.