Verkopen op bol.com
Wat komt er allemaal kijken bij het verkopen op bol.com?
Nederlands grootste marketplace is bol.com. Het is voor merkeigenaren daarom zeer aantrekkelijk om hun producten op de website van bol.com aan te bieden. Er zijn echter een aantal dingen waar rekening mee gehouden moet houden wanneer je hiermee aan de slag gaat. Onze marketplace specialist legt hieronder een aantal belangrijke kernprocessen
Content
Amazon en Bol hebben beiden een eigen layout van categorieën en productpagina’s, het is daarom van belang dat de content hierop aangepast wordt. Zo is de opbouw van een titel bij bol.com van groot belang en werkt Amazon met bulletpoints om de usp’s direct in beeld te brengen. Daarnaast zijn goede afbeeldingen, uitgebreide specificaties, een logisch opgebouwde productbeschrijving en de verkoopprijs die bepalen of je product hoog in de zoekresultaten komt of niet.
Voorraadbeheer
Voorraadbeheer is ontzettend belangrijk om rekening mee te houden. Wanneer een klant een of meer producten bij je bestelt en het is uitverkocht, dan zal de klant gelijk verder shoppen bij de concurrent. Je moet dus goed in de gaten houden wanneer jouw producten dreigen uit te verkopen en wanneer je nieuwe bestellingen moet plaatsen. Wanneer je dit goed in de vingers hebt zal je uiteindelijk lagere opslagkosten krijgen omdat jouw voorraad volledig is afgestemd op de vraag en aanbod.
Orderbeheer
Wanneer je ervoor kiest om jouw producten ook te verkopen via bol.com, let dan goed op het orderbeheer. De verkopen zullen, als het goed is, enorm toenemen waardoor er een druk ontstaat op jouw bedrijf. Verkopen zullen stijgen, waardoor je de voorraad altijd goed op peil moet houden. Je krijgt te maken met meer klanten en hierdoor waarschijnlijk ook met meer retouren.
Verzending van bestellingen
Klanten tevreden houden wanneer zij een aankoop hebben gedaan is ook van groot belang. Wanneer het product het magazijn of opslagplaats verlaat dan is het belangrijk dat het bestelde pakketje zo snel mogelijk en in een perfecte conditie bij de klant afgeleverd worden. Wanneer dit niet op een goede manier gebeurt dan is de klant ontevreden en zal waarschijnlijk een slechte recensie online achterlaten. En slechte recensies hebben ook weer slechte verkoopcijfers tot gevolg.
Klantenservice
Wanneer je begint met verkopen op marktplaatsen zal hier ook een stukje klantenservice bij komen kijken. Naarmate je meer verkoopt zal dit in de regel leiden tot meer klantvragen. Ook hier moet goed over nagedacht worden aangezien een goede klantenservice vereist is bij het verkopen op Amazon en bol.com. Mocht dit niet op orde zijn dan kan dit een negatief effect hebben op de reviews en slechte reviews zullen op hun beurt een negatief effect hebben op de sales.
Automatiseren via een integrator zoals Channelengine en Channable
Een goede marketplace integrator is ontzettend belangrijk wanneer je jouw producten wil verkopen via bol.com. Dit systeem zorgt ervoor dat alle data op een effectieve manier beheerd wordt vanuit één platform en van hieruit verder gedistribueerd wordt naar alle marketplaces. Simpelweg komt het er op neer dat deze integrator alle informatie doorstuurt wat betreft titels, prijzen afmetingen, afbeeldingen, beschrijvingen, specificaties, etc. Daarnaast wordt er d.m.v. deze integrator een koppeling gelegd waarmee voorraad up-to-date wordt gehouden op de verschillende marketplaces en worden bestellingen doorgestuurd naar het systeem waarmee je deze verwerkt. Zo kan je meerdere marketplaces bedienen vanuit 1 systeem en worden vele handmatige handelingen geautomatiseerd.
Waarom Boost Internet?
Wij van Boost Internet hebben ons gespecialiseerd in Amazon en bol.com én zijn we preferred partner van zowel Bol als Amazon. Het is onze missie om bedrijven te helpen online te groeien door meer te doen met deze twee bekende marketplaces. Wij zijn ervan overtuigd dat Amazon en bol een onderdeel moeten zijn van de online strategie van elk merk en wij denken daarom graag mee om alle mogelijkheden van deze marketplaces te benutten.
Door onze jarenlange ervaring en passie voor marketplaces én een sterk netwerk hebben van betrouwbare partners, geven wij invulling op verschillende gebieden binnen de wereld van marketplaces.
Contact opnemen?
Ben je nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden en naar wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Maak vrijblijvend een afspraak met een van onze specialisten.
27 juli 2022